Social media is inmiddels niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Ook steeds meer ondernemers zien de voordelen van social media in en besluiten een social media strategie op te zetten. Maar waarom zouden ondernemers beginnen met social media marketing? Wat zijn de voordelen van social media nou eigenlijk.
De voordelen van Social Media:
- De snelheid van social media; Wanneer er een campagne of een lancering van een nieuw product online gaat op social media dan kan dit heel snel worden opgepikt. Wanneer een campagne goed aanslaat bij de doelgroep dan zal het zich razendsnel als een olievlek verspreiden over social media, met als gevolg dat u binnen een aantal uur al een groot bereik heeft gecreëerd om uw nieuwe product of dienst onder de aandacht te krijgen.
- Een makkelijke interactie met de doelgroep; Interactie krijgen op social media is niet moeilijk, u moet alleen weten waar uw doelgroep behoefte aan heeft. Social media is openbaar dus iedereen kan overal op reageren als hij of zij dat wilt, wanneer er berichten worden geplaatst met goede content en met een goede tekst die vraagt om interactie dan komen de reacties vanzelf. Maar u kunt zelf ook interactie opgang brengen door te reageren op posts en tweets van uw doelgroep.
- Een groot bereik; Ruim 86% van de Nederlanders bevindt zich op social media, waarvan bijna 9 miljoen mensen een Facebook account hebben. Dat betekend dat wanneer u een bericht of campagne lanceert, en deze slaat aan waardoor hij gedeeld wordt, dan zullen steeds meer mensen uw boodschap te zien krijgen.
- Relatief lage kosten; Het gebruik van de social media platformen is gratis, één van de mooie voordelen van social media. Er is een enkel platform waar men kan kiezen voor een betaald profiel om zo een aantal extra opties te verkrijgen. Er zijn wel advertentie mogelijkheden, deze kosten uiteraard geld, maar u bent “in control” als het gaat om het uit te geven budget.
- Goed voor zoekmachine marketing; Zoekmachine marketing wordt vooral toegepast op websites, maar zoekmachine marketing is ook van belang bij social media marketing. Wanneer uw social media kanalen goed worden ingericht, en u zorgt voor goede content en interactie, dan zorgen deze factoren ervoor dat u ook door middel van uw social media kanalen goed vindbaar bent in bijvoorbeeld Google.
- Goed om nieuwe diensten en producten te introduceren; Een aantal voordelen van social media zorgen er samen voor dat social media het ideale platform is om een nieuw product of dienst te introduceren. Denk hierbij onder andere aan de snelheid, het grote bereik, het sneeuwbaleffect en de relatief lage kosten van social media. Dit laat zien dat social media alle ingrediënten heeft voor een geslaagde social media campagne.
- Het sneeuwbaleffect; Social media is de plek voor een sneeuwbaleffect. De reden hiervoor is het feit dat heel erg veel mensen zich op social media bevinden, en de tweede reden is dat social media een vluchtige media vorm is. Wanneer een bericht gedeeld wordt en deze weer wordt opgepakt door de volgers dan kan een bericht zich razendsnel verspreiden. Het sneeuwbaleffect is om deze reden een perfecte tool bij een social media campagne.
- Social media marketing is meetbaar; In veel social media platformen zitten statistieken verwerkt, zoals bij Facebook en Google Plus. Er zijn echter ook veel tools zoals Hootsuite op de markt die het één en ander kunnen meten. Het voordeel van het meten van de social media activiteiten is dat u relevante informatie krijgt over uw doelgroep. Wat waren de betere berichten, welk tijdstip sloeg het beste aan en zijn het vooral mannen of vrouwen waarmee interactie is. Deze informatie kunt u gebruiken om uw social media strategie nog beter af te stemmen op uw doelgroep.
- Netwerk opbouwen; Er zijn veel social media platformen, en iedereen heeft wel zijn voorkeur op welk platform hij of zij zich bevindt. Door als ondernemer uit te zoeken op welke platformen uw doelgroep zich voornamelijk bevindt kan daar de social media strategie op aangepast worden. Dit is belangrijk voor het opbouwen van een netwerk, dit netwerk bestaat uit mensen die geïnteresseerd zijn in uw bedrijf, uw dienst of uw product. Dit netwerk is nodig om uw verhaal te verspreiden, waardoor uw virale bereik vergroot wordt en uiteindelijk ook het netwerk. Het is een cirkel waarvan het de bedoeling is dat deze cirkel steeds groter wordt.
- Veel gebruikers; 86% van de Nederlanders boven de 15 jaar bevindt zich op één van de social media platformen. Facebook is koploper met bijna 9 miljoen gebruikers gevolgd door YouTube met ruim 7 miljoen gebruikers. Daarna volgt er een gat met LinkedIn, Twitter en Google Plus waarvan de gebruikers tussen de 3 en de 4 miljoen liggen. Het feit dat 86% van de Nederlanders boven de 15 jaar zich op social media bevindt betekend dat het een ideale vijver voor u als ondernemer is om in te vissen.
- Social media is actueel; Op social media is het moeilijk om oud nieuws te vinden, natuurlijk als je moeite doet vind je het wel. Maar wanneer u Twitter, Facebook of Google Plus opent zult u meteen met uw neus in de actualiteiten vallen. Omdat social media zo’n vluchtig platform is en alles er meteen op gedeeld wordt zult u altijd op de hoogte zijn wat er speelt in de wereld.
- Smartphone / Tablet; Één van de andere voordelen van social media heeft niets met social media te maken, in dit geval hebben ze met de techniek te maken. Want van alle Nederlanders heeft ruim 70% een smartphone en bijna 50% heeft een tablet in huis. De opkomst van deze mobiele apparatuur in combinatie met het social media gebruik van ruim 86% van de Nederlanders zorgt ervoor dat ondernemers zich letterlijk in de broekzak van de doelgroep bevinden. Kortom, social media marketing is een must voor ondernemers, of ze nu kleine of een grote onderneming zijn.
Vragen over de voordelen van Social Media?
Heeft u vragen met betrekking tot de voordelen van social media? Of wilt u weten welke voordelen van social media voor uw onderneming van toepassing zijn? Neem dan contact met mij op.