Social media platformen, ze zijn er in diverse vormen, van een microblog platform zoals Twitter en het zakelijke LinkedIn, tot het sociale Facebook. Er is voor iedereen wel een social media platform wat bij hem of haar past.
Hieronder een kort overzicht van de bekendste en grootste social media platformen.
Facebook;
In Nederland het grootste social media platform met ruim 9 miljoen gebruikers. Facebook staat bekend om zijn sociale karakter, foto’s plaatsen, status updates van je activiteit, maar ook bedrijven zijn er steeds meer te vinden doormiddel van bedrijfspagina’s.
Twitter;
Dit platform staat bekend om zijn vluchtigheid, het is een snel microblog platform waar men beperkt is tot het plaatsen van korte berichten van maximaal 140 tekens. Twitter heeft vanwege zijn vluchtigheid een zakelijk tintje dan Facebook, en is vanwege zijn hashtags een ideaal platform om je mening te delen met wildvreemden.
LinkedIn;
Van alle social media platformen is LinkedIn veruit het zakelijkste, echter is het ook het platform om een baan te vinden en om gevonden te worden door werkgevers. LinkedIn maakt gebruik van profielen, bedrijfspagina’s en groepen. Er zijn in Nederland zo’n 4,5 miljoen gebruikers te vinden.
Google Plus;
Google Plus is het parade paardje van Google, en volgens velen dé concurrent van Facebook, echter is Google Plus toch iets zakelijker ingericht, en heeft het vele extra mogelijkheden zoals video hangouts en communities. Google Plus heeft in Nederland 3,2 miljoen gebruikers en is van alle social media platformen de veelzijdigste.
Pinterest;
Wie van foto’s houdt zal Pinterest pintastisch vinden. Binnen Pinterest kan men borden aanmaken met elk een eigen thema, waar men pins, oftewel foto’s, in plaatst. Pinterest is sterk aan het groeien en heeft in Nederland al zo’n 2 miljoen gebruikers. Van alle social media platformen is Pinterest het meest veelzijdig op het gebied van foto’s.
Instagram;
Instagram is een geduchte concurrent van Pinterest, ondanks dat ze zichzelf onderscheiden met hun eigen kenmerken. Zo in Instagram alleen maar in een app beschikbaar, en zitten er diverse filters in om foto’s een retro look te geven. Instagram heeft zo’n 1,4 miljoen gebruikers in Nederland.
YouTube;
Wie kijkt er geen YouTube? Ja ook YouTube valt onder social media platformen, je kunt YouTube koppelen aan je Google+ account om snel video’s te kunnen delen. Want ook YouTube is onderdeel van Google. In Nederland zijn er ruim 7 miljoen gebruikers van YouTube. Mooi van YouTube is dat video’s makkelijk embed kunnen worden in een website, ook voor viral marketing is YouTube uitermate geschikt. Kortom: een zeer handige tool voor Social media marketing.
Blogger;
Blogs zijn er alle soorten en maten, over eten, over dieren, reisverslagen, en ga zo maar door. Blogger is één van de grotere blogplatformen en is onderdeel van Google. Het voordeel is dat je blogs goed te delen zijn en dat je blogs vanwege zijn Google gehalte goed vindbaar zijn in de zoekmachines.
Foursquare en Swarm;
Foursquare heeft twee apps gelanceerd gebaseerd op locaties. Op Foursquare kunt u plaatsen of locaties zoals een restaurant beoordelen en er tips of referentie achterlaten. Met Swarm kunt u inchecken op locaties die zijn aangemeldt via Foursquare.
Soundcloud;
Soundcloud is een must voor elke muziek fanaat, op Soundcloud kunt u uw eigen creaties op muziek gebied delen met andere muziek fans. U kunt creaties van anderen beoordelen en vice versa.
Vragen over de Social Media Platformen?
Wanneer u vragen heeft over de diverse social media platformen neem dan contact met mij op.