Je komt tegenwoordig niet meer om social media heen, zowel particulieren als ondernemers bevinden zich steeds meer op social media. Dat heeft natuurlijk heel veel voordelen dan mensen actief zijn op social media, maar waar voordelen zijn, daar zijn ook nadelen. Maar wat zijn deze nadelen van social media nu eigenlijk?
De nadelen van Social Media:
- De onzorgvuldigheid van mensen; Tijdens trainingen stel ik altijd de vraag aan mijn cursisten wat één van de grootste nadelen van social media is. Er worden dan veel punten genoemd, waar ook goede punten bij zitten, maar niet de gevaarlijkste. Het grootste gevaar van social media is namelijk de mens! Jawel, wij mensen zijn het grootste gevaar op social media, en waarom? Mensen hebben de neiging om overal een (tijds)druk op te leggen, iedereen heeft haast, het moet altijd sneller en meer. Dit zorgt ervoor dat mensen onnauwkeuriger en nonchalant worden, en dat zorgt ervoor dat mensen domme fouten maken. Denk hierbij aan foute tweets op het bedrijfsaccount terwijl dit op het persoonlijk account had gemoeten, dit soort acties hebben mensen hun baan gekost. Hieronder een aantal uitgelichte voorbeelden.
- Social media is openbaar; Is het erg dat social media openbaar is? Nee, zeker niet, maar het brengt wel nadelen met zich mee. Alles wat jij privé en zakelijk openbaar deelt is ook echt openbaar, dat houdt in dat iedereen het kan zien en erop kan reageren. Dat houdt in dat ook mensen die het niet met jou eens zijn, of een negatieve ervaring met jou hebben hier ook op kunnen reageren, waardoor er een soort interactie krijgt die je liever niet zou willen. Denk er goed bij na wat je plaatst, sta stil of er mensen zijn die je ermee zou kunnen kwetsen of benadelen.
- De privacy; Zoals aangegeven is social media openbaar, maar een van de andere nadelen van social media die daar belangrijke raakvlakken mee heeft is de privacy van mensen. Veel mensen denken niet na over de gevolgen als ze iets plaatsen op social media, foto’s bijvoorbeeld, vakantie foto’s genoeg die voor het oprapen liggen op internet. Maar dat niet alleen, het plaatsen van bijvoorbeeld vakantie foto’s geeft aan dat u niet thuis bent! Maar de privacy is er niet alleen voor de mens die social media privé gebruikt, ook voor zakelijke ondernemers kan dit een nadeel zijn. Heeft u meegekregen dat er enkele jaren terug een medewerker van de Belastingdienst een foto op Twitter zetten van zijn nieuwe monitoren? Op deze monitoren stonden persoonlijke gegevens van mensen die ineens online lagen. Juist, weg privacy. Maar wat denkt u van medewerkers die berichten plaatsen over het feit dat ze niks te doen hebben omdat de productie wéér stilligt? Dit zijn enkel twee redenen waarom het belangrijk is een intern en extern social media beleid op te zetten.
- Het sneeuwbaleffect; Bij de voordelen van social media heb ik het sneeuwbaleffect genoemd als een voordeel. Maar het sneeuwbaleffect valt ook onder de nadelen van social media. De reden hiervoor is eigenlijk hetzelfde, social media is een vluchtig medium, dat betekend dat wanneer mensen berichten gaan delen het binnen de kortste keren een groot bereik heeft gecreëerd. Bij positieve berichten juich ik dit toe, maar wanneer er een negatief bericht naar buiten toe gecommuniceerd wordt, dan heb ik dat liever niet. Want negatieve berichten die keer op keer gedeeld worden zorgen voor een slechte publiciteit en kunnen de reputatie schaden.
- Niet uitwisbaar; Berichten plaatsen op social media is leuk, maar een bericht verwijderen van social media is niet zo leuk. Om de simpele reden dat wanneer iets op het “World Wibe Web” staat het er niet meer afgaat, zeker als er al interactie mee geweest is in de vorm van een reactie of het delen. En geloof mij, op foto’s of documenten die niet online hadden moeten komen komt interactie. Kortom, denk na bij wat u plaatst.
- Anonimiteit; één van de nadelen van social media waar vaak geen aandacht aan besteedt wordt is de anonimiteit. Online kun je actief zijn als jezelf, maar ook als alias of de naam van iemand anders gebruiken.
- Lange adem; Wanneer men begint aan social media marketing wordt vaak gedacht het er even bij te doen en binnen een mum van tijd resultaat te zien en te boeken. Dat is een foute gedachte, social media marketing vergt niet alleen veel tijd, maar het vereist een lange adem en doorzettingsvermogen. Voordat er succes geboekt kan worden uit social media marketing zal er eerst een basis gelegd moeten worden in de vorm van een online marketing plan en/of social media strategie. De volgende stap is het uitwerken van het plan en/of strategie, en het bouwen aan een netwerk. Ik vergelijk het vaak met de fases in de landbouw; bewerken, zaaien, groeien en oogsten. Een boer heeft ook niet binnen een week zijn graan, daar gaat een periode overheen.
- Tijdrovend; Zoals eerder aangegeven wordt door ondernemers vaak de fout gemaakt social media er even bij te doen. Wanneer een ondernemer besluit Facebook en Twitter in te zetten binnen het online marketing plan van zijn onderneming doet hij dat met één doel, zijn doelgroep bereiken om uiteindelijk zijn dienst of product te verkopen. De fout om social media erbij te doen is gevaarlijk, want men verwacht ook op social media dat ze te woord worden gestaan, net zoals aan de telefoon. Dat betekend dat uw social media platformen beheerd en gemonitord moeten worden. Ondernemers kunnen zich niet veroorloven een week lang niet op de social media platformen te kijken, u neemt ook niet een week lang niet de telefoon op. Wanneer men een commitment aangaat met social media, dan moet men hier tijd in steken.
- Laagdrempelig; Social media is laagdrempelig, je hoeft niet gestudeerd te hebben om er gebruik van te maken. En door de diversiteit van social media is er voor iedereen wel een platform wat bij hem of haar past. Het nadeel van deze laagdrempeligheid is dat particulieren en ondernemers niet goed op de hoogte zijn van wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn. Voor particulieren houdt dit in dat ze bij het posten van berichten niet stil staan bij de gevolgen en hun privacy. Voor ondernemers houdt dit in dat ze maar wat doen in hoop het goed te doen, met als gevolg dat er veel tijd in gestoken wordt zonder resultaat.
- Snelheid; De snelheid van social media heb ik weleens genoemd als een voordeel van social media, maar zoals wel vaker heeft elk voordeel zijn nadeel. Het nadeel van de snelheid van social media is dat foute berichten die niet geplaatst hadden mogen binnen enige tijd al een groot bereik hebben gekregen, waardoor de fout niet meer uit te wissen is. Bij klachten werkt de snelheid ook niet in uw voordeel, want een klacht van een ontevreden klant kan voor heel veel foute interactie zorgen, zoals het delen van de klacht op andere tijdlijnen, of de reacties van andere mensen die hetzelfde of een andere klacht hebben gehad. Met één druk op de knop is een bericht gedeeld, maar u heeft meerdere klikken nodig om dit op te vangen. Om dit nadeel te omzeilen zult u uw social media platformen moeten monitoren en door middel van webcare / social care tijdig reageren op berichten.
Vragen over de nadelen van social media?
Wanneer u vragen heeft over de nadelen van social media, en hoe dit uw onderneming kan beïnvloeden, neem dan contact met mij op. Dan kom ik langs voor een vrijblijvend adviesgesprek.