Hoe goed bent u voorbereid op een crisissituatie? Heeft u een crisiscommunicatie plan opgesteld voor uw organisatie?
Stel u eens voor dat er breekt brand uit, hoe snel denkt u dat dit bekend wordt? We weten dat 72% van de Nederlanders een smartphone of tablet heeft, u kunt ervan uitgaan dat veel mensen voor journalist gaan spelen. Crisiscommunicatie is daarom een essentieel onderdeel wat niet mag ontbreken.
Hoe belangrijk is crisiscommunicatie?
Tijdens een crisissituatie is een foto met een smartphone is zo gemaakt, er zijn dan ineens 16 miljoen journalisten. Tekst erbij, en dan plaatsen op Facebook, Twitter of één van de andere social media platformen. Het bericht wordt een aantal keer gedeeld en opgepikt door een lokaal nieuwsblad, binnen enkele minuten weet heel de regio bijvoorbeeld dat er brand is en dan moet u nog ter plaatse komen. Daarom is het belangrijk dat binnen crisiscommunicatie wordt afgesproken wie reageert binnen uw organisatie op de berichten online.
Een ander voorbeeld. Er is iets mis met uw product, en er zijn al een aantal mensen ziek geworden! Deze mensen Twitteren dat ze ziek zijn geworden en dat ze nooit meer een product van u willen kopen. Hoe gaat u handelen? Is er iemand binnen uw onderneming die het internet monitoort op dit soort berichten tijdens crisiscommunicatie?
Het is erg belangrijk dat u crisiscommunicatie goed regelt, want in deze huidige tijd van social media wordt direct online gemeld dat er iets aan de hand is, dus het is erg belangrijk dat u binnen een acceptabele tijdslimiet handelt en een tegenreactie plaatst. Dit zijn enkele voorbeelden, maar u wilt er liever niet mee te maken krijgen. Het is dus belangrijk voor uw organisatie, dat u een crisiscommunicatie plan op papier heeft staan, wie reageert er, en hoe wordt er gereageerd.
Door een snelle schakeling kunt u de berichten die andere personen plaatsen onderscheppen, en reageren door een professioneel informatief (pers)bericht, waarmee u laat weten wat er gaande is, of wat de status is. Door een professionele houding komt u sterk en overtuigend over naar de buitenwereld, en dat is waar een bedrijf op dat moment behoefte aan heeft. Ik kan u helpen met een goed crisiscommunicatie plan, en ik kan u assisteren wanneer er zich een echte crisissituatie voordoet.
Vragen over Crisiscommunicatie?
Wilt u meer weten over crisiscommunicatie? Neem dan contact met mij op, dan help ik u verder.