Binnen organisaties waar meerdere mensen werken is het verstandig om een social media beleid op te stellen. Dit zorgt ervoor dat iedereen weet wat het bedrijf van hen verwacht wanneer het gaat over hun online activiteiten. In een social media beleid maak je afspraken over het social media gebruik binnen, door en over jouw organisatie.
Een social media beleid wordt onderverdeelt in twee onderdelen:
- Intern social media beleid
- Extern social media beleid
Intern social media beleid
Binnen een intern social media beleid worden afspraken gemaakt omtrent het social media gebruik door personeelsleden, dit betreft niet alleen de afdeling die namens jouw bedrijf de bedrijfsaccounts beheerd maar voor alle personeelsleden die actief zijn op social media. Een intern social media beleid bevat de onder andere de volgende afspraken:
- De rollen van alle medewerkers
- Gebruik social media onder werktijd
- Identiteit van jouw bedrijf
Een intern social media beleid is belangrijk om jouw personeel bewust te maken van het social media gebruik en welke gevaren het met zich mee brengt.
Extern social media beleid
Het extern social media beleid gaat over hoe jouw bedrijf zich online profileert, welke middelen daarvoor gebruikt worden en wie waar verantwoordelijk voor is. Dit is belangrijk voor de afdeling die zich gaat ontfermen over jouw bedrijfsprofielen, in de meeste gevallen is dit de afdeling marketing of communicatie. Een extern social media beleid bevat onder andere de volgende afspraken:
- Online houding van jouw bedrijf
- Het doel
- Welke social media platformen worden er ingezet
In verband met de gedragscode voor het gebruik van e-mail en internet is er instemming nodig van de ondernemingsraad wanneer het social media beleid geschreven is.
Vragen?
Ben je met een social media beleid bezig en wil je advies hebben of heb je een andere vraag? Neem contact met mij op dan bel ik jou terug. Het laten beoordelen van jouw huidige social media beleid kan ook en is kosteloos.