Een social media strategie is één van de onderdelen binnen een online marketing plan, en het is ook één van de belangrijkste onderdelen. Het verschil met een online marketing plan is dat in een social media strategie wordt gesproken over de uitvoering van het social media gedeelte binnen uw onderneming. In een social media strategie legt men onder andere vast wanneer er berichten worden geplaatst, wat voor soort berichten er geplaatst worden, en hoe vaak er berichten geplaatst worden.
Binnen een social media strategie wordt ook vastgelegd welke social media platformen er ingezet gaan worden. Gezien het feit dat er meer dan voldoende keuze is aan social media platformen, moet men goed overwegen welk social media platform bij het bedrijf en zijn product of dienst passen.Want je kunt jezelf voorstellen dat het wel heel mooi is om in een social media strategie 7 verschillende social media platformen te vermelden en op te zetten, maar als er geen content voor is dan kan jij er nog niks mee. Dan kan er beter voor gekozen worden om 3 social media platformen op te zetten die goed voorzien worden van content.
Waarom is een social media strategie belangrijk?
Ruim 86% van de Nederlanders ouder dan 15 jaar bevindt zich op social media, en dankzij smartphones en tablets is social media altijd binnen handbereik. Om deze reden is het voor ondernemers belangrijk om op social media aanwezig te zijn, want jij zit immers in de broekzak van jouw doelgroep. Uit onderzoek is gebleken dat mensen tegenwoordig sneller (nieuws) berichten op internet, Facebook en Twitter lezen, dan in een krant of nieuwsblad.
Met een goede social media strategie zorg jij ervoor dat jij de juiste koers blijft varen, en kun je blijven monitoren of de weg die jij vaart nog steeds de juiste weg is. Ook bereik jij door het inzetten van een social media strategie jouw doelgroep op de juiste momenten, en met effectieve berichten.
Wil jij een social media strategie opzetten?
Neem dan contact met mij op, ik help jou graag op weg.