Afbeeldingen zeggen van zichzelf al meer dan genoeg. Ze zeggen niet voor niks dat één enkele afbeelding vaak meer zegt dan duizend woorden. Dat is één van de voordelen van afbeeldingen, en dat is ook de reden waarom social media platformen die enkel gebruik maken van afbeeldingen (zoals Instagram en Pinterest) razend populair zijn.
Pinterest versus Instagram
Mensen kunnen door middel van afbeeldingen laten zien wat zij leuk vinden. Als we naar de cijfers van twee grote foto social media platformen kijken dan zien wij dat Instagram het meeste gebruikt wordt met 1,4 miljoen gebruikers waarvan 536.000 gebruikers dagelijks inlogt, met op de tweede plaats Pinterest met 1,1 miljoen gebruikers waarvan 131.000 dagelijks inlogt. Als we naar de accounts kijken dan valt het nog wel mee, maar het grootste verschil zit hem in de dagelijkse gebruikers, deze is bij Instagram 4 keer zo hoog.
De belangrijkste reden hiervoor is dat Instagram makkelijker in gebruik is als je snel een foto wilt plaatsen in tegenstelling tot Pinterest. Pinterest heeft ook een app, maar deze is veel uitgebreider dan de app van Instagram. En dan blijkt dat de eenvoud van Instagram het toch gaat winnen, wat Instagram simpel en gebruiksvriendelijk in gebruik maakt. Het grootste nadeel van Instagram is dat het alleen als mobiele app te gebruiken is. Er is wel een desktop versie maar deze is er alleen om foto’s te bekijken, en dus niet om iets te plaatsen.
Het verschil tussen Pinterest en Instagram
Instagram en Pinterest maken beiden gebruik van een tijdlijn, je upload of maakt een foto en plaatst hem. Bij instagram heeft men dan nog de luxe tot het bewerken van de afbeelding met behulp van filters. Pinterest daarintegen maakt gebruik van diverse borden, die ieder een eigen thema kunnen krijgen waarop gepint kan worden. Een voordeel van de desktop en mobiele versie van Pinterest is dat men rechtstreeks vanaf het internet kan pinnen, bijvoorbeeld vanaf webshops of vanuit zoekresultaten in Google.
Instagram richt zich vooral op het pinnen van real-life foto’s. Snel een foto maken met je mobiel, filter erop en posten maar. Deze mogelijkheid is er ook wel bij Pinterest alleen zoals eerder aangegeven omslachtiger dan in tegenstelling bij Instagram. Hierdoor is Pinterest onvriendelijker in mobiel gebruik.
Wanneer je een fan van Pinterest bent en veel pint, dan kun je voor de browser de pin-extensie downloaden, deze extensie zorgt ervoor dat je makkelijker vanaf websites op je borden kan pinnen. En dat maakt Pinterest wel veelzijdiger dan Instagram, vooral bij desktop gebruik. Dat is ook te zien aan het feit dat Pinterest één van de snelst groeiende social media platformen is, en sneller groeit dan Instagram, ook in Nederland. De verwachting is dan ook dan met betrekking tot de accounts, Pinterest zijn con-collega Instagram zal inhalen, maar ik moet nog zien of dit ook voor de dagelijkse gebruikers geldt, dan zal Pinterest toch echt iets moeten gaan doen aan de gebruiksvriendelijkheid van het mobiel pinnen van real-life foto’s.
Cijfers en feiten
Een grappig feit is dat 87% van de gebruikers van Pinterest vrouw is, tegenover 68% bijInstagram. Hieruit blijkt dus dat vooral vrouwen actief zijn op deze social media platformen. De tijd die vrouwen op Pinterest verdrijven is verreweg meer dan op andere social media platformen. Je zou het niet zeggen, maar Pinterest heeft Facebook van de nummer één positie verstoten qua gebruik van vrouwen! Vrouwen zitten namelijk 89 minuten per bezoek op Pinterest, tegenover 81 minuten op Facebook, 21 minuten op Twitter, 17 minuten op LinkedIn en 3 minuten op Google+, (cijfers voor Instagram zijn er niet).
Wat is dat toch dat op één of andere manier vooral vrouwen aangetrokken worden door Pinterest en niet te vergeten Instagram? De voornaamste reden zijn de afbeeldingen en mode, vrouwen houden van mooie dingen, kleding, sieraden, stijl, maar vrouwen vinden het ook leuk om aan anderen te kunnen laten zien wat zij mooi vinden. Vrouwen kunnen zichzelf uiten zoals ze zijn, en plaatsen foto’s op Instagram of pins op Pinterest over de thema’s die ze leuk vinden. Op Pinterest en Instagram is in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook minder interactie, maar ze zeggen niet voor niets dat één beeld meer kan zeggen dan duizend woorden!
Als we even kijken naar Pinterest met zijn themaborden, dan zien we dat de meest favoriete categorieën op Pinterest vooral vrouw gerelateerde onderwerpen zijn, ook niet zo gek als 87% van de gebruikers vrouw is. Want waar voor mannen auto’s, games, gadgets en sport de meest belangrijke onderwerpen zijn, halen ze het bij Pinterest niet om in de top tien te komen.
De top 10 categorieën op Pinterest!
• Interieur
• Kunst
• Mode
• Eten
• Tuin
• Vakantie
• Humor
• Producten
• Reizen
• Kinderen
Zoals je ziet zijn het vooral vrouwen onderwerpen. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer vrouwen een nieuwe jas willen kopen, zij eerst op Pinterest gaan zoeken naar jassen. Of wanneer zij opzoek zijn naar een recept zij dit gaan zoeken op Pinterest. Andere hele populaire zoekopdrachten zijn baby’s en trouwjurken, typ deze in op Pinterest en beland in een walhalla van foto’s van baby’s op bruiloften.
De kracht van Pinterest zit hem in de borden met de thema’s en het repinnen van alles wat je leuk vindt op Pinterest en het internet. Op eigenlijk alle social media platformen kun je content delen op je eigen profiel, maar omdat je bij Pinterest je eigen borden met pins kunt samenstellen ligt het aantal repins op 80%, tegenover slechts 1,4% retweets op Twitter. En met deze kracht onderscheidt Pinterest zich ook van Instagram. Instagram mag dan wel leider zijn bij mobiel en dagelijks gebruik, maar ik ben erg benieuwd hoe de toekomst voor deze twee social media platformen eruit gaat zien.
Conclusie
Beide social media kanalen hebben zijn voordelen en zijn nadelen. Wanneer voor social media marketing de keuze moet worden gemaakt over het inzetten van Pinterest of Instagram binnen de strategie, dan zullen deze voordelen en nadelen per geval apart tegen elkaar afgewogen moeten worden. Voor een webshop is Pinterest aan te bevelen in verband met de diverse borden. Voor een merk wat vele interactie met zijn volgers wilt is Instagram aan te bevelen, zoals in de afbeelding van Starbucks te zien is, omdat er dagelijks 4 keer zoveel actieve gebruikers op Instagram actief zijn in vergelijking met Pinterest.
Gaan Pinterest en Instagram met elkaar concurreren? Of kunnen ze goed naast elkaar bestaan? Wat vinden jullie?
Geef een reactie